A nosztalgia érzését mindannyian ismerjük. Pont ez adja az erejét a közösségimédia-marketing szempontjából: mindenki tud viszonyulni valamilyen múltbéli “boldog békeidőket” idéző emlékhez, így az ilyen tartalmak érzelmi választ váltanak ki a felhasználóból.
A “social media nostalgising” ráadásul most valóságos trend: a MediaUpdate infografikája arról számol be, hogy az efféle tartalmak leginkább az Y (Millennial, 1981-1996), X (1965 -1980), és a Baby Boomerek (1943-1965) generációját érdeklik. Ők szívesen emlékeznek vissza az olyan klasszikus pillanatokra, mint (generációtól függően) például a videókölcsönzők sajátos hangulata, egy ceruzával visszatekert audio kazetta, vagy akár egy “legendás” 30 gigás iPod Classic használata. Hasonlóan sikeresek a “régi szép időkben” nézett TV műsorokra építő tartalmak.
Hogyan használjuk a nosztalgiát közösségimédia-kommunikációnkban?
A nosztalgia erejét akkor fogjuk tudni igazán kihasználni online jelenlétünkben, ha megértjük annak mozgatórugóit. Azt, hogy mi okozza a visszaemlékezés kellemesen elmerengő érzését a felhasználóban.
Fontos, hogy tűpontosan azonosítsuk a megcélzott felhasználókat, hiszen természetesen minden generációnak más időszakokból vannak kellemes gyerekkori emlékei. A mai 60-asokat például aligha hozza lázba egy tamagotchi látványa, míg a 30 feletti korosztályból nagyobb eséllyel vált ki érzelmi reakciót egy ilyen tárgy.
Ha egy nagyon jól körülhatárolható csoportot célzunk meg üzeneteinkkel, kialakíthatjuk vállalkozásunk “nosztalgikus identitását”, vagyis egy célzott nosztalgikus téma feldolgozását. Egyesek például a 2000-es évek divattrendjeit elemzik felhasználóikkal együtt a közösségi médiában, míg mások inkább cégük arculatába építenek be nosztalgikus elemeket.
Bár a nosztalgia jó eleme lehet egy közösségimédia-kezelő eszköztárának, figyeljünk rá, hogy ne “toljuk túl”, ugyanis a túl tömény nosztalgia elfordíthat tőlünk olyan felhasználókat, akikből nem váltanak ki emocionális választ ezek a tartalmak.