Az egyszemélyes vállalkozásoktól a nagy világcégekig szinte mindenki űzi a marketing valamilyen formáját.
Azok, akik megkérdőjelezték a diszciplína fontosságát, ma már jellemzően nincsenek az üzleti életben: egyértelmű, hogy a marketinget nem lehet figyelmen kívül hagyni, ha sikerre szeretnénk vinni vállalkozásunkat.
Az viszont, hogy pontosan mit is értünk marketing alatt, folyamatosan változik. Ráadásul az idők során olyan fogalmak is felzárkóztak a marketing mellé fontosságban, mint a branding, avagy márkaépítés. A kulcsfogalmak tisztázása az első lépés afelé, hogy vállalkozásunk fejlődése érdekében mi is sikerrel alkalmazhassuk ezeket a stratégiákat. Lássuk, milyen főbb tényezők mentén különböztethető meg a marketing és a márkaépítés (branding)!
A marketing alapjai
A marketinget azon eszközök és tevékenységek gyűjtőneveként használjuk, amelyek egy termék, szolgáltatás vagy márka eladásösztönzését szolgálják. Ide tartoznak a hirdetések és egyéb promóciós aktivitások, melyek alapvetően a potenciális vásárlók figyelmének megragadását tűzik ki célul. De többek között a piackutatás, a termékfejlesztés, a különféle promóciók, az árazási stratégia, és a disztribúciót érintő döntések is mind-mind a marketing tárgykörébe tartoznak.
Marketingtevékenységünk során arra vállalkozunk, hogy megértsük és kilégítsük a vásárlói igényeket, illetve ezekre hivatkozva növeljük eladásainkat. A marketing rövid távú, taktikai jellegű aktivitásokat foglal magában, amelyek az első vásárlásig igyekeznek eljuttatni a célközönség tagjait.
Végső soron a marketing célja a forgalom, az eladások növelése a célközönség körében. A sikeres marketingtevékenység hozzájárul a bevételek felfutásához, mivel a jól végzett marketing eredményeként a megcélzott vásárlói csoportok körében nagyobb lesz a márka (és termékek) elfogadása.
Branding, avagy márkaépítés
A marketing rövid távú megközelítésével szemben a branding egy maratoni műfaj, amelynek legfőbb célkitűzése, hogy vállalkozásunkat hosszú távon megkülönböztesse a versenytársaktól. A márka identitásának kialakítása segíthet kiemelkedni a piacon elérhető termékek és szolgáltatások tömegéből. Ennek első lépése a logó és szlogen megformálása, de következő lépcsőfokként a vállalkozás alapvető értékeinek meghatározása és a saját, csak a mi vállalkozásunkra jellemző hang kialakítása is.
A márkaépítés azzal foglalkozik, hogy a vásárlóknak milyen percepciója alakul ki vállalkozásunkról (a fenti elemek, vagyis a név, logó, design, hangvétel és egyéb stiláris elemek figyelembe vételével). A branding összességében azon tevékenységeket foglalja magában, amikkel elérhetjük a vásárlók figyelmének fenntartását. A branding célja továbbá a márka identitásának definiálása és a márka iránti hűség kialakítása.
Marketing és márkaépítés: a főbb különbségek
Ha úgy tetszik, a márkaépítés a “miért”-re ad választ, vagyis makroszintű (stratégiai jellegű) megközelítésével a vállalkozás létének alapjait igyekszik megérteni, definiálni, és megértetni a fogyasztókkal. Ez szemben áll a marketing mikroszempontjaival. A marketing ugyanis a “hogyan”-ra keresi a választ és rövid távú taktikák kialakítását célozza, amelyek segítségével az üzenet célba juttatható.
A marketing célja, hogy valamilyen (azonnali) választ váltson ki, ami természetesen általában a vásárlás. A márkaépítés inkább a kitartó figyelem, a visszatérő vásárlás, vagyis alapvetően a hűség kialakítását célozza, és hosszú távon építi vállalkozásunk hírnevét. Egy jól felépített márka lesz a fogyasztó első gondolata, ha egy adott termékkategóriára gondol (ahogy például vásárlók millióinak fejében a telefon egyet jelent az iPhone-nal).
Érdemes úgy gondolni a márkaépítésre, mint a marketing alapjára: egy jól kialakított, átgondolt, és minden ízében megtervezett brand (márka) köré sikeresebben és könnyebben építhető ki egy megfelelő, a cég érdekeit legjobban támogató marketingstratégia. Vagyis a hirdetések megtervezése előtt érdemes leülni és átgondolni a branding-alapokat, így vállalkozásunk nemcsak egyszeri vásárlókat szerezhet, de hosszú távon is építheti jó hírnevét!