A digitalizáció jó pár éve slágertéma az üzleti tudományokban és üzleti témájú sajtóban. Ennek ellenére hazánk ma is lemaradással küzd e téren. Szakértők szerint azonban a mesterséges intelligencia használata újra az élvonalba repítheti a magyar cégeket, akik így a köztes fejlődési lépcsőket átugorva rögtön a legmodernebb technológiát kezdhetik használni.
Lassú digitális transzformáció
Az EU felmérése szerint Magyarország jelentős lemaradásban van a digitális technológia vállalati integrációját tekintve: hazánk hátulról a harmadik helyen áll. Egy 2023-as magyar kutatás pedig kimutatta, hogy digitalizáció tekintetében a hazai KKV-szektor az utóbbi években sem tudott jelentős fejlődést felmutatni. Ennek okai igen szerteágazóak, de nagy vonalakban a következőképpen foglalhatóak össze:
- A magyar KKV-k többsége gyors megtérülést vár, ha pedig pár hónapon belül nem lát érdemi eredményt, nem tart ki digitális transzformációs tervei mellett.
- További akadálya a fejlődésnek a nem jogtiszta, licensz nélküli szoftverkörnyezet, illetve általánosabban a szürkegazdaság jelentős kiterjedtsége (hiszen a digitalizáció egyúttal transzparenciát is jelent).
- A KKV-k folyamatai sok esetben gyengén dokumentáltak és szabályozottak, így nehezebb terepnek bizonyulnak a digitalizáció számára.
- A hazai kis- és középvállalkozások sok esetben nagy elvárásokkal bírnak, azonban nem tudják megfizetni egy teljes körű digitális átállás költségeit (hardverek, szoftverek, szakemberek stb).
A kutatás azt is kimutatja, hogy a sikeres digitalizáció kulcsa a szervezet és csapat megfelelő alkalmazkodása, a jól képzett munkaerő megtalálása, a technológiai affinitás és persze a digitalizációs projekthez szükséges tőke megléte.
Ezek hiányában alakult ki a jelenlegi helyzet, vagyis az optimálisnál alacsonyabb digitalizáció. Sok KKV-nél a számlatömb és a telefon, vagyis a papír- és hangalapú, “offline” megoldások ma is jellemzőek. Innen nézve a mesterséges intelligenciához vezető út hosszúnak és rögösnek tűnik – de talán pont ez mozdíthatja előre a magyar KKV-szektor digitalizációját.
Fejlődési ugrás mesterséges intelligenciával
A ma használt mesterséges intelligencia-modellek nagyrészt adatalapúak; a technológia mai csúcsa gyakorlatilag magas szintű “data science”, vagyis statisztikai megoldásokat tömörít magába. Ha nincs (digitális) adat, az AI-modell nem tud tanulni, így nem tud problémákat megoldani a vállalkozás számára. Megfelelő mértékű digitalizáció hiányában tehát nem beszélhetünk a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazásáról.
Azonban az AI-applikációk rohamos terjedése a globális piacon előre is mozdíthatja a magyar KKV-szektor digitalizációs folyamatait. Ha ugyanis az AI-forradalom közepette dönt úgy egy magyar kis- vagy középvállalkozás, hogy projektet indít a digitális átállás megugrására, a digitalizáció eddigi előnyein kívül már a mesterséges intelligencia által nyújtott segítséget is hadrendbe állíthatja, hogy vállalati működését optimalizálja.
Az üzleti szféra számára elérhető digitális szolgáltatásoknak mára egyre nagyobb része AI-alapú. Egy eddig lemaradásban lévő magyar vállalkozás így a digitalizáció megindításával egyből az élre ugorhat, átlépve a digitális fejlődés eddigi stádiumait, rögtön szert tehet a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyökre.
Ha egy cég már áttért az e-mail-, internet-, és felhőalapú működésre, a szükséges alapvető kompetenciáknak már birtokába került, és elkezdheti azt az adatgyűjtést is, ami megalapozza az AI későbbi használatát a vállalkozásban. A digitalizáció ma már egyre inkább az AI használatával jelent egyet, így egy mielőbb meghozott digitalizációs döntéssel egy KKV versenyelőnyre tehet szert a többi, lassabban reagáló vállalkozással szemben. A ma elérhető digitális megoldások készségszintű használata és a vállalati folyamatok optimalizációja pedig természetesen javítja a cég versenyképességét – ez a digitalizáció alapvető célja, és az AI-alapú megoldások legfontosabb célkitűzése is.