A fenntarthatóság egyre inkább kiemelt szerephez jut minden vállalkozás életében világszerte.
Ez alól a hazai kis- és középvállalkozások sem kivételek: működésükben nem csak előrelátó és “jóérzésű” dolog szem előtt tartani a fenntarthatóságot, de egyre inkább a számok terén is kifizetődő lehet. Lássuk, miért és hogyan érdemes nagyobb figyelmet szentelni ennek!
Hogyan járulhat hozzá a fenntarthatóság saját üzleti céljainkhoz?
A klímaváltozás mindennapi hatásait tapasztalva ma már bőrünkön érezhetjük, hogy világgazdasági szinten micsoda tévútnak bizonyult a kizárólag profitra összpontosító működési modell. Ettől függetlenül a verseny valóban létezik, ezért egy vállalkozás számára nem könnyű megtalálni az egyensúlyt a hatékony működés és a fenntarthatóság között.
Cikkünk abban is igyekszik segíteni, hogy ez a két szempont közelebb kerüljön egymáshoz, hiszen a környezettudatosságot is figyelembe vevő működés ma már üzletileg is kifizetődő lehet.
Költségcsökkentés
A fenntarthatóság hulladékcsökkentési aspektusának egyik fő jelmondata a “Reduce, Reuse, Recycle”. Azaz, igyekszünk minimalizálni a létrehozott hulladék mennyiségét; amit lehet, azt többször felhasználjuk; és amit már nem tudunk máshogy hasznosítani, azt újrahasznosítjuk. Ez nem csak környezeti szempontból előnyös, hanem egyúttal költségcsökkentést is jelent. Minél kevesebb hulladék képződik mindennapi üzletmenetünkben, annál kevesebb nyersanyagot és erőforrást használunk fel, de ezáltal hulladékkezelési költségeink is csökkenhetnek. Korábbi cikkünk tippjei a hulladékmentes vállalkozásért segítenek elérni ezt a célt!
Az égbe szökő energiaárak láttán pedig az sem kíván további magyarázatot, hogy miért érdemes elgondolkodni azon, hogyan takarékoskodhatnánk vállalkozásunk energiafelhasználásával.
Magasabb bevételek
Mindezek a szempontok pedig nem csak közvetlen költségcsökkentést, de indirekten bevételnövekedést is hozhatnak, hiszen a fogyasztók már Magyarországon is elvárják a környezettudatosságot a vállalatoktól. A Harvard Business School egy tanulmánya szerint azok a vállalatok, amelyek előtérbe helyezik a fenntarthatóságot, jobban teljesítenek a piacon, mint azok a cégek, amelyek nem törődnek ezekkel a szempontokkal. Ezek a vállalkozások ugyanis vonzóbbak a munkavállalók számára, így jobban képzett jelentkezőket vonzanak (ld. alább); jellemzően megbízhatóbb ellátási láncokat építenek ki; és magasabb az innovációs képességük. Mindezek pedig természetesen korrelálnak a hosszú távú üzleti sikerrel.
Boldogabb munkatársak
Egy fenntarthatóan működő vállalkozás munkaerőpiaci előnyöket élvez. A környezet- és társadalmi felelősségvállalás erősítheti a dolgozók elégedettségét. Így nem csak jelenlegi alkalmazottaink ragaszkodnak majd jobban munkájukhoz, de a jövőben is könnyebben találhatunk megfelelő képzettségű csapattagokat. Beszédes adat, hogy egy felmérés szerint az Y (vagy millennial) generáció tagjai, tehát a nagyjából 1981 és 1996 között születettek mintegy háromnegyede akár némi fizetésről is lemondana, ha egy fenntarthatóbb cégnek dolgozhatna.
Pörgősebb innováció
A mindennapi üzletmenet folytatásához képest, a fenntartható gondolkodásra való átállás bizony kihívást jelent. Ez azonban nem feltétlenül rossz dolog: ha alapjaiban kérdőjelezzük meg vállalkozásunk mai működését, az megnyithatja az utat új ötletek, hatékonyabb folyamatok előtt. A fenntarthatóság egy olyan keretrendszert biztosít, amelyből megvizsgálva vállalkozásunk jelenlegi gyakorlatát, számtalan alternatív megközelítést találhatunk. Ez az újdonságokra való nyitottság nagyban segíti az üzleti innovációt, és friss ötleteket hozhat vállalkozásunk megszokott mindennapjaiba, amelyek akár nagyobb hatékonysággal vagy új bevételi forrásokkal is kecsegtethetnek.
Marketingérték és pozitív PR
A nagy cégek gyakorlatában egyre nagyobb szerephez jut a fenntarthatóság. A hazai KKV-szektorban azonban ma még nem kapott ekkora hangsúlyt a téma. Így ha most kezdünk érdemben foglalkozni ezzek, könnyen megeshet, hogy saját területünkön éllovasok leszünk, amelynek jelentős kommunikációs értéke van. Amint azt már említettük, a fogyasztók egyértelműen díjazzák, ha egy cég hozzájárul a környezet védelméhez – egy ilyen lépés segíthet megszólítani új vásárlói csoportokat, vagy erősíteni jelenlegi vásárlóink lojalitását.