Az érettebb fogyasztói társadalmak felől érkező Black Friday-trend már Magyarországon is megvetette a lábát.

A hazánkban idén november 25-re eső különleges nap hagyományosan az év legerősebb napja az e-kereskedelemben. Ha ebben a szektorban vagy aktív, KKV-ként idén is érdemes felkészülnöd az eseményre, hogy a legnagyobb forgalmat tudd kihozni a vásárlási őrületből!

A karácsonyi vásárlás kezdete

Mint megannyi dolgot, a Black Friday, vagyis Fekete Péntek hagyományát is Amerikának köszönhetjük. November negyedik péntekje ugyanis ott a Hálaadás napját, egyúttal a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. A fogyasztók a nagy napon megrohamozzák a kereskedőket, akik persze nem restek kihasználni a megnövekedett forgalmat. Így született meg a hétfőre is áthúzódó akciókkal operáló Cyber Monday, illetve az egész héten zajló Cyber Week.

A Fekete Péntek elnevezés egyébként a rendőrség berkeiből származik. A rend éber őrei Philadelphiában és Rochesterben figyeltek először fel rá, hogy micsoda dugók és tömegjelenetek tudnak kialakulni ezen a napon a vásárolni kívánó tömeg felgyülemlésével. 

A kissé pejoratív elnevezést a kereskedők később inkább azzal magyarázták, hogy könyvelésükben a negatív forgalmú napok piros tintával szerepeltek, míg a profitot feketével jelölték – márpedig ez a nap vastagon profitábilis szokott lenni. Ezért is kitüntetett nap ez a magyar e-kereskedelemben aktív KKV-k számára is. Lássuk, mire érdemes figyelned, ha a legtöbbet akarod kihozni az idei Black Friday-ből!

Használd okosan a kedvezményeket!

A Fekete Péntek hagyományához szorosan hozzátartoznak a különleges kedvezmények. Az ekkor vásárló tömegek ki vannak hegyezve az akciókra, ilyenkor gyakorlatilag minimumnak tekinthetők a 20% körüli kedvezmények. Ez persze a kereskedői profitodat csökkenti – kivétel, ha okos akciókkal rukkolsz elő. Pár jól bevált példa: “30% kedvezmény, ha 3-nál több pulóvert vásárolsz”, vagy “25% kedvezmény, ha először vásárolsz nálunk”, de az ingyenes ajándékok is sokat segíthetnek. Ezekkel növelheted a vásárlói kedvet, így könnyebb kigazdálkodnod a kedvezményt.

Fókuszálj a képekre

Az e-kereskedelemben egyébként is kiemelkedő fontossággal bír a jó minőségű képek használata, hogy a vásárlók tisztában legyenek vele, milyen termékért fizetnek. Használj több, a terméket a valósághoz leginkább hűen bemutató, nagy felbontású képet! Emellett viszont ügyelj arra is, hogy a Black Friday napján kiélezett a verseny: ha ilyenkor lassan töltődik be a webshopod, nem kizárt, hogy a vásárlók egyszerűen továbbállnak, és máshol költik el az ajándékokra szánt összeget.

Tedd gördülékennyé a vásárlást

Az előző ponthoz némiképp kapcsolódva fontos megjegyezni, hogy a Fekete Péntek vásárlói rohama tényleg az őrülettel határos jegyeket mutat. Amikor a hatékony pénzköltés áll a fókuszban, kulcsfontosságú, hogy egy webshop üzemeltetőjeként ne gördíts akadályokat a nyitott pénztárcákból kiguruló forintok elé. Még van időd átgondolni, hogyan tudsz javítani a vásárlói élményen, hogyan tudod optimalizálni és gyorsítani a vásárlás folyamatát. Az élmény távlatilag is fontos, ilyenkor viszont ettől függhet, hogy megvalósul-e a vásárlás. A másik aranyszabály továbbra is érvényes: a magas szállítási költségek bizony sokszor meghiúsítják a vásárlást. Gondold végig, hogy ebben a pár napban érdemes-e ezen költségek egy részét átvállalnod, esetleg valamilyen más módon tudsz-e könnyíteni ezen a terhen a vásárlók számára!

Marketing, marketing, marketing

A Black Friday igazi terepe a közösségi média, ami segíthet forgalmat terelni a vásárlói felületre további vásárlók bevonzásával, vagy a meglévő vásárlók aktivizálásával. Ebben lehet hasznos az e-mail marketing is – ami ráadásul a vásárlók megtartásában is fontos eszköz, hogy azok ne csak az évnek ezen a jeles napján költsenek nálad, hanem egész évben. A vásárlói vélemények is extrán fontos szerephez jutnak ilyenkor a döntések támogatásában.

Könnyítsd meg, hogy a vásárlók megosszák a közösségi médián, mit is vettek nálad, sőt, esetleg támogasd meg valamilyen kedvezménnyel is a dolgot. A vásárlási folyamat során pedig mindenképpen kérj hozzájárulást a felhasználóktól, hogy a későbbiekben elérhesd őket üzeneteiddel!

Készítsd fel webshopod a megnövekvő forgalomra

Az üzleti oldal mellett az e-kereskedőknek technikailag is fejtörést okozhat a vásárlók rohama. Teszteld le sokszorosan a rendszert a nagy nap előtt, hogy a technika ördöge ne tegye zsebre a forgalmad egy részét. Ha biztosra szeretnél menni, teszteld az infrastruktúrát teljes forgalmi kapacitása közelében, és ellenőrizd, hogy az automatizált e-mailek is rendben kimennek-e. A webshop működését próbáld végig több eszközön (mobilon, számítógépen, tableten), és több böngészővel is, így biztos, hogy nem csúszik félre semmi, amikor megrohamozzák a vásárlók!