Az e-kereskedelem őrületes biznisz: hazánkban is szépen nő a forgalom, ezzel együtt pedig az a szelet, amit az e-commerce kihasít a teljes kiskereskedelemből.
A forgalom tavaly 1203 milliárd forintra rúgott, ami 2020-hoz képest 32%-os növekedés. Természetes, hogy egyre többen ugranak fejest az e-kereskedelem világába – mai cikkünkben rávilágítunk a leggyakoribb hibákra, és segítünk elkerülni azokat, hogy a te e-vállalkozásod is sikeres lehessen, ha belevágsz az e-kereskedelembe!
1) Sokat akar a szarka…
Sokan már eleve azért nem indítanak webshopot, mert attól félnek, túl nagy munka lesz minden létező terméküket felvezetni egy digitális felületre. Őket is megnyugtathatja, hogy szakértők szerint a több nem mindig jobb: számtalan vásárlás hiúsul meg amiatt, hogy a vásárló nem tud dönteni.
Ehelyett érdemes vállalkozásodat egyfajta önismereti utazásra indítani: mi az, amiben tényleg a legjobb vagy? Ne próbálj minden igényt kielégíteni, helyette határolj körül egy kisebb, ám igen jól azonosítható termékcsoportot vagy piacot. Elég, ha kezdésként csak a legjobban forgó 5-10-20 terméket töltöd fel a webshopba – első vendégeid úgyis a visszatérő vásárlók lesznek.
2) Kik a vásárlóid?
Sok kezdő e-kereskedő esik abba a hibába, hogy minden erőforrást és pénzt a webshop felépítésére áldoz. Bár tény, hogy fontos a jól működő platform, gondolj arra is, hogy kik fognak ott vásárolni! Határozd meg, hogy milyen vásárlói csoport a fő célpiacod, és legyen egy terved arra, hogy hogyan fogod elérni őket. A terven túl pedig kulcsfontosságú, hogy az ehhez szükséges erőforrásokat és pénzt is mozgósítani tudd, amikor végre vitorlát bont a webshopod.
Nézd meg azt is, hogy milyen csoportok felé és hogyan kommunikálnak a versenytársaid! Ez egyrészt segíthet ráérezni, hogy például hogyan érdemes használod a különféle csatornákat, akár a közösségi médiát. Másrészt így azonosíthatod azt a célcsoportot, akik körében a legnagyobb esélyed van a sikerre. Ápropó közösségi média: használj ki minden felületet, ami releváns lehet, és amire csak energiád futja! Egy most induló e-kereskedőnek minden ingyenes felületre szüksége van, hogy kapcsolatot tartson vásárlóival.
3) “Elkészült” a weboldal? Nem jó hír…
Mivel ilyen gyorsan növekedő szektorról van szó, az e-kereskedelemben óriási a verseny. Jó esély van rá, hogy ha csak lefejlesztesz egy működő honlapot vagy webshopot, majd hátradőlsz élvezni a jól végzett munka gyümölcsét, előbb-utóbb elbuksz majd a versenyben. Az e-kereskedelem inkább a maratonfutáshoz hasonló, kitartás igénylő játék. Elengedhetetlen, hogy folyamatosan fejlessz, mérj, optimalizálj, majd mérj újra! Hosszú távon csak így maradhatsz sikeres az e-commerce világában.
4) Mindent, azonnal
Egy weboldal vagy webshop elindítása nem gyerekjáték: sokszor verejtékes munka és bizony néhány álmatlan éjszaka a siker kulcsa. Mivel a feladat igen nagy falat, tartsd szem előtt vállalkozásod korlátait, és mindig fókuszálj a legfontosabb következő lépésre. Kicsit kásás kép került fel az egyik terméked mellé, vagy van egy elütés a leírásban? Jó, hogy kiszúrtad, és ha időd engedi, majd javítsd is ki – de első körben legyen biztos, hogy a bankkártyás fizetés kifogástalanul működik, vásárlóid pedig gyorsan és zökkenőmentesen megkapják a megrendelt terméket! Ezek elsőbbséget élveznek bármilyen apróbb hiba előtt.
5) Ne feledkezz meg a szállításról sem!
A megrendelt termékek kiszállítása kulcsfontosságú. A vásárlások jó része a magas szállítási költségek, a túl hosszú kiszállítási idő vagy a megfelelő kézbesítési / átvételi opciók hiánya miatt hiúsul meg. Ha tehát szeretnéd a minimumra szorítani a kosárelhagyások számát, fordíts kellő figyelmet arra, hogy a szállítás olcsó, gyors és problémamentes legyen ügyfeleid számára!