Az online tartalomgyártás ma már ugyanolyan szakma, mint a cipészeké, a henteseké vagy az orvosoké: vállalkozók versenyeznek az általuk létrehozott termékkel, vagyis a különféle tartalmakkal, amikért cserébe a felhasználók fizetnek.
De a technológiai környezet sajátosságai miatt eddig a szokásos adókon felül a szolgáltatóknak is fizetniük kellett. A Facebook egy újítással most rajtuk segít – lássuk, mi is zajlik pontosan, és hogyan kereshetnek többet az alkotók a közösségi platformon!
Óriások harca
A Facebook-alkotók számára a Facebook egyik nagy újítása a közelmúltban a Feliratkozás (Subscription) opció bevezetése volt. Ennek használatával a felhasználók (feliratkozók, vagyis követők) az alkotók által létrehozott tartalmakért cserébe havi támogatást adhatnak, így biztosítva kiszámítható, fenntartható megélhetést a tartalomgyártóknak. A bökkenő csak az, hogy a mobil eszközökön teljesített fizetések szükségszerűen az Apple platformján keresztül történnek, aki nem is rest megvámolni ezt a pénzforgalmat.
A Meta, a Facebook anyacége régóta jelzi fenntartásait az Apple azon gyakorlatával szemben, hogy az appon belüli vásárlásokból 30% sápot szed az almás techóriás. Az Apple üzleti modelljének fontos része az App Store teljes kontroll alatt tartása: a iPhone-okra telepíthető alkalmazások szigorú folyamat eredményeképpen, sokszoros szűrőn átjutva kerülnek be a telepítést lehetővé tevő piactérre, vagyis az App Store-ba. Az ide felkerülő applikációkon belül végzett vásárlások, például az előfizetések értékének harmada pedig az Apple-t illeti meg. Így viszont a fejlesztők csak a felhasználóik által kifizetett összeg 70%-át kapják meg.
A Facebookon alkotóként működő felhasználók azonban új eszközt kaptak a kezükbe: Mark Zuckerberg 2021. év végén jelentette be, hogy a Facebookon új, személyre szabható feliratkozási linkeket tesz elérhetővé. Az alkotók ezen új linkek használatával megkerülhetik az Apple-t, így előfizetőiktől a teljes összeget megkaphatják, megtakarítva az Apple-nek járó 30%-ot. A Feliratkozás (Subscription) funkció már 27 országban elérhető, és — bár hazánk egyelőre nincs ezek között — ez az újítás mégis itthon is érdekes lehet, hiszen a Facebook kifejezte szándékát, hogy a rövidesen tovább bővítse a funkció elérését.
Alkotók a Facebookon
A Facebook az alábbi módon mutatta be az új, Promóciós Link funkciót. A Facebook-alkotók itt hozhatnak létre saját fizetős linket, amit aztán bárhol, például e-mailben vagy a platformon belüli szöveges posztokban terjeszthetnek jelenlegi és jövőbeni feliratkozóik között. Követőiket a link a Facebook appon kívülre irányítja, ahol a Facebook Pay-en keresztül teljesíthetik a fizetést, ezzel megkerülve az Apple-t. Így a teljes, feliratkozók által fizetett díj az alkotók zsebében landol.
A Facebook múlt év végén ráadásul egy bónuszprogrammal is igyekezett motiválni az alkotókat feliratkozói bázisuk bővítésére. 5 és 20 dollár közötti összeget kínáltak minden egyes új feliratkozóért, ezzel népszerűsítve a Facebook-alkotókat célzó szolgáltatásait. Ezen felül további szolgáltatásokkal is támogatják az alkotókat, például a jövőbeni előfizetési díjak (és az azokat terhelő levonások) becslésére alkalmas kalkulátort készítettek, illetve elérhetővé tették az alkotók számára előfizetőik e-mail címét, így a közösségépítéshez fontos adatbázishoz segítve őket!