A mesterséges intelligencia (MI vagy – az angol rövidítés szerint – AI) évtizedekig tartó fejlődésében 2022 igazi mérföldkő lett: ekkor jelent meg a ChatGPT, ami nagy tömegek számára tette elérhetővé a technológiát és mutatta meg az abban rejlő potenciált.
Megannyi munkakörben már ma is nélkülözhetetlen az AI, a technológia további fejlődésével pedig várhatóan mind a cégek, mind a munkavállalók szélesebb köre ismeri fel a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket. Az aggály, hogy az AI “elveszi a munkánkat”, egyelőre nem tűnik megalapozottnak – de az biztos, hogy a nem túl távoli jövőben szinte mindenkinek meg kell tanulnia együtt dolgozni a mesterséges intelligenciával. Ez pedig egyszerre jelent óriási lehetőséget és kihívást a vállalkozások számára.
Adminisztratív folyamatok automatizálása
Az AI üzleti és irodai alkalmazásának legkézenfekvőbb területe a rutinszerű, gyakran ismétlődő (adminisztratív) feladatok automatizációja, amelyre a technológia kiválóan alkalmas. Ilyen lehet a számlázás, egyszerűbb e-mailek automatikus megválaszolása, illetve a szerződések vagy egyéb dokumentumok kategorizálása és feldolgozása, ami ma még értékes munkaórákat vesz el. Egyedi munkamentek kialakításával az egyes munkavállalók saját terhelésüket is csökkenthetik, de a céges szintű folyamatok automatizálása is leegyszerűsödik az AI használatával.
Az AI-jal való kollaboráció egyik módja a chatbotok alkalmazása, ami nem csak az ügyfélszolgálatok működését gyorsíthatja fel, de például a vállalat alkalmazottai számára is könnyebben elérhetővé teheti a cég belső tudástárát. A chatbotok leegyszerűsítik az AI-jal való együttműködést, hiszen segítségükkel úgy (például szöveges üzenetekkel) kommunikálhatunk a mesterséges intelligenciával, ahogy egy munkatársunkkal tennénk. Így a munkavállalók technikai felkészültség nélkül is kihasználhatják az AI nyújtotta lehetőségeket.
A kreatív munka támogatása
A legegyszerűbb adminisztratív feladatok automatizálása mellett a legfejlettebb nagy nyelvi modellek a kreatív munkában is értékes partnerként tudnak részt venni. A különféle generatív AI eszközök segíthetnek prezentációk, jelentések és különféle marketinganyagok elkészítésében.
Az AI-jal való kollaboráció egy izgalmas területe a közös ötletelés, brainstorming. Ehhez nem csak új ötletekkel járulhat hozzá a mesterséges intelligencia, de a felmerült gondolatok rendszerezésében is hatékony segítséget nyújthat.
Döntéstámogatás és elemzés
Adatelemző algoritmusokkal új mintázatok tárhatóak fel egy nagy adathalmazból, és azok könnyedén vizualizálhatóak is – ehhez eddig adattudományi jártasságra volt szükség. A mesterséges intelligencia nem csak valós idejű adatelemzést tesz lehetővé, de prediktív funkciókkal is bővíthető, vagyis a meglévő adatok alapján előrejelzések is készíthetőek, amik segíthetik a stratégiai döntéshozatalt. A piaci változások előrejelzése, az ügyfél-szegmentáció vagy a kockázatértékelés bonyolult folyamatait jelentősen leegyszerűsítheti az AI használata.
Előnyök és veszélyek az AI használata során
A fenti területeken kívül is számtalan módon használható fel az AI az üzleti folyamatok hatékonyságának növelésére. A mesterséges intelligenciával való együttműködés egyre több munkakörben lesz mindennapi tapasztalat és követelmény, miközben az AI a munkavállalók közötti kollaborációt is gördülékenyebbé teheti. Ezt azonban nem mindenki érzi így: bizonyos munkakörökben már ma is jellemző aggály, hogy az AI helyettesítheti a hús-vér munkavállalókat. A transzparens kommunikáció és a jól kialakított képzési programok segíthetnek megértetni a munkavállalókkal, hogy az AI mai formájában nem helyettesít, inkább segít és kiegészít.
Emellett azt is fontos észben tartani, hogy ez a modern technológia veszélyeket is rejt magában. A nagy nyelvi modellekre például még ma is jellemző a tévedés, valamint az úgynevezett hallucináció kockázata is valós (ez azt jelenti, hogy az AI a bevitt adatoknak és a tényeknek nem megfelelő, esetleg egyenesen értelmetlen válaszokat ad). Mivel az AI-rendszerek hatalmas mennyiségű adatot dolgoznak fel, a kiberbiztonsági kockázatokkal is számolni kell, hiszen egy esetleges támadás során érzékeny üzleti adatok juthatnak illetéktelen kezekbe. További feladat a technológiai függőség kezelése is, hogy a munkavállalók ne függjenek a mesterséges intelligenciától, hiszen ha az AI sablonos megoldásaira hagyatkoznak, az csökkentheti kreativitásukat, és végső soron a vállalat jövője szempontjából is káros lehet.