A Meta, vagyis a Facebook és az Instagram anyacége egész üzleti modellt épített a profi hirdetési algoritmusokra, melyek a felhasználó viselkedését elemezve kínálnak hatékony hirdetéseket.

Az EU adatvédelmi testülete nemrég bejelentette: megtiltja a Metának, hogy személyes adatainkat célzott hirdetésekhez használja fel, hacsak nem engedélyezzük ezt külön.

Ingyenes adatszabadság, fizetős reklámmentesség

Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) döntése értelmében a kontinens felhasználói dönthettek: vagy hozzájárulnak személyes adataik hirdetési felhasználásához, vagy reklámmentes előfizetést vásárolnak a Facebookhoz illetve az Instagramhoz.

A testület a norvég adatszabályozó hatóság, a Datatilsynet felkérésére vizsgálta a kérdést és hozta meg döntését. A norvég hatóság ugyanis már év elején meglépte ezt a tiltást. Az EDPB határozata miatt a Meta európai “otthonául” szolgáló Írország adatfelügyeleti hatósága is kénytelen intézkedéseket hozni az ügyben. A tilalom ezt követően 7 nap múlva lép érvénybe az európai kontinensen, a gigacég pedig komoly bírságot kockáztat, ha kötelezettségét nem teljesíti.

Az EDPB döntése nem lehetett meglepetés a Metának, hiszen a norvég testület már 2022 végén jelezte, hogy szerinte nincs összhangban a Meta végfelhasználói szerződése és a cég adatgyűjtő gyakorlata. A cég ezután jogi úton igyekezett kieszközölni, hogy felfüggesszék a határozat végrehajtását. Érvelésük szerint a Meta már korábban nyilatkozott arról, hogy az EGT tagországok felhasználóinak egyértelmű hozzájárulását fogja kérni a reklámcélú profilozáshoz (vagyis a viselkedésalapú hirdetések megjelenítéséhez). 

A Meta a vállalás ellenére sem lépett, ezért került az Európai Adatvédelmi Testület elé az ügy. Persze a Meta olvasata egész más volt a kérdésben: a cég szerint az előfizetéses modell novemberi bevezetése önmagában is megoldotta volna a problémát. 

Fizetős Facebook

Az új fizetős modell egyébként az Európai Unió Bíróságának egy korábbi döntése alapján indulhatott el, melynek értelmében a cég “méltányos díjat” kérhet a hirdetésmentes opcióért. Az előfizetést havi 10 euróért (e cikk írásának pillanatában nagyjából 3900 forintért) megvásárló felhasználók reklámok nélkül használhatják a Facebookot és az Instagramot, így értelemszerűen személyes adataikat sem használja fel a Meta a megfelelő hirdetések felkínálása céljából.

A Facebook és az Instagram előfizetéses alternatívája már 2023 novemberében megjelent az Európai Gazdasági Térség felhasználói számára. A Meta ezzel megúszta, hogy újabb súlyos büntetést akasszanak a nyakába, ami nem lenne példa nélküli. Ahogy arról beszámoltunk, a cég legutóbb 2023 nyarán kapott gigantikus, 450 milliárd forintos bírságot az Ír Adatvédelmi Bizottságtól.