Az Euronics üzletlánc novemberben publikált adatainak tanúsága szerint idén az elektronikai cikkek terén is jelentős drágulás mutatkozott: bár az összesített árbevétel és a vásárlások száma is csökkent, a kosárérték (tehát az egyes vásárlások során elköltött összeg) emelkedett 2023-ban. Lássuk a részleteket!

Az okostelefonok vezetik a drágulási listát

Az Euronics üzletlánc 2023-as forgalmi adatai is az általános drágulást bizonyítják, ami az elektronikai cikkek kategóriáját sem kerülte el. Az év első 10 hónapjára vonatkozó adatok alapján kijelenthető, hogy bár a magyar fogasztók ritkábban és kevesebbet vásároltak idén, az egyes vásárlások során elköltött összegek nőttek. A drágulásban érintett a televíziók és a háztartási nagygépek kategóriája is, de az okostelefonok terén volt a leglátványosabb, mintegy kétszeres a növekedés.

A kosárértékre vonatkozó tavalyi adat a mobiltelefonok és kiegészítők terén 46 ezer forint volt, míg az elköltött összegek idén már 56 ezer forint fölé emelkedtek. A különbségek régiónként még jelentősebbek lehetnek, az északnyugati országrészben például már 60 ezer forint fölé csúszott az idei átlag.

Nem meglepő, hogy ebben a termékkategóriában az okostelefonok viszik a prímet. Érdekesség azonban, hogy az üzletekbe betérő vásárlókhoz képest az online fogyasztók magasabb, átlagosan 100 ezer forint körüli összeget költöttek mobilra. Ez a különbség még nagyobb az információtechnológiai termékek kategóriájában, amit természetesen a laptopok eladása vezet. Ezekre online közel 250 ezer forintot költöttek vásárlásonként, míg az üzletekben kevesebb, mint 200 ezer forint lett a kosárérték.

Háztartási nagy- és kisgépek

Az Euronics felmérése alapján jól leszűrhető, mik számítanak slágerterméknek manapság. A legtöbben kézi (átlagosan 62 ezer forint), illetve porzsák nélküli porszívót (nagyjából 31 ezer forint), mikrosütőt (25-26 ezer forint), illetve forrólevegős sütőt (air fryer) vásároltak, ez utóbbit átlagosan 34 ezer forintért. De borsos áruk ellenére jól fogytak az automata kávéfőzők is: ezekre átlagosan 134 ezer forintot költöttek a vásárlók.

Talán az sem meglepő, hogy televízióra is sokat költ a magyar lakosság. Itt az olcsóbb, kisebb (31-60 hüvelykes tévék) esetében az üzletekben vásárlók többet költöttek, mint az online rendelést preferálók, de a 60 colosnál nagyobb méretek esetében fordul az arány. A területi megoszlást elemezve az viszont mindenképpen érdekes, hogy a fővárosban többet költöttek TV-re, mint bárhol máshol az országban: a budapestre jellemző, vásárlásonkénti 139 ezer forintos költés jóval magasabb, mint az ellenpólus, vagyis dél-magyarország 111 ezer forintos vásárlásonkénti költése.

Termékkategóriáktól függetlenül igaz tehát az Euronics adatai alapján, hogy az infláció az elektronikai cikkek piacát sem kerülte el, a fogyasztok visszafogott vásárlási volumen mellett is többet költöttek vásárlásonként, mint a tavalyi évben.