A tengeri áruszállítás igen szennyező iparág, ám világkereskedelmi fontossága miatt nehezen kiváltható más alternatívákkal. A megannyi technológiai újítás közül, amik az ágazat környezeti lábnyomát igyekeznek csökkenteni, a legérdekesebbek visszakanyarodnak a gyökerekhez: a szelet tervezik hasznosítani, hogy ezzel csökkentsék a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
Szennyező tengeri szállítmányozás
A tengeri áruszállítás szerepét a világkereskedelemben nehéz lenne túlhangsúlyozni. Legkésőbb azóta, hogy az Ever Given 2021-ben elzárta a Szuezi-csatornát, ez mindenki számára egyértelmű – az azonban talán kevésbé, hogy a tengeri szállítmányozás mennyire környezetszennyező ágazat. Az üvegházhatású gázok teljes kibocsátásán belül 2,2-3%-ért okolható a hajózási ipar, nagyjából Németországénak megfelelő éves kibocsátással. Tehát még az olajszállító hajók periodikus katasztrófái nélkül is igen szennyező, azonban létfontosságú ágazatról beszélünk.
A fosszilis üzemanyagokkal (főleg dízellel) üzemelő hajók a 20. század elején kezdték kiszorítani a hagyományos vitorlásokat, azóta pedig egyeduralkodók lettek a tengeri hajózásban. A régi idők technológiája ennél jóval környezetbarátabb volt: a nagyrészt fából készült hajók evezőkkel, majd vitorlákkal, tüzelőanyag felhasználása nélkül szelték a habokat az emberiség korai időszakától kezdve (az első régészeti hajólelet mintegy 7000 éves, míg a vitorlázás nagyjából 3500 éves technológia).
Bár a régi idők zéró kibocsátását nem reális elérni, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet vállalása értelmében a hajózási ipar 2050-re a 2008-as érték felére fogja csökkenteni kibocsátását. A megannyi klímabarát megoldási javaslat – például a hidrogénnel vagy villamos energiával üzemelő hajók – közül kiemelkedik egy forradalmi régi-új ötlet: a vitorlások használata.
Vitorlás nagyhajókon evickélhetünk a jövőbe
A vitorlásokról sokan egy Columbus-korabeli karavellára asszociálhatunk, de a hajózásban a gyökerekhez való visszatérés természetesen nem ezt jelenti. A legmodernebb versenyvitorlások ugyanis igazi futurisztikus, űrtechnológiát használó járművek, amik a vizet csak szárnyaikkal érintve nagy sebességgel “repülnek” a víz felszíne felett. Ezek a high-tech vitorlások olyan műszaki megoldásokat alkalmaznak, amelyek a tengeri szállítmányozásban is használhatóak lehetnek.
Ilyen az a szilárd vitorlarendszer is, amit a gyakorlatban először a brit BAR Technologies WindWings nevű terméke valósított meg. A Pyxis Ocean nevű hajóra két ilyen vitorlát szereltek fel, amik a várakozások szerint akár 15-30%-kal is csökkenthetik majd a hajó üzemanyagfelhasználását. A szárnyhoz hasonló vitorlák magassága mintegy 37,5 méter, a tervek szerint pedig a hajó a széljáráshoz alkalmazkodva fog közlekedni, vagyis nem nyílegyenesen tervez áthajózni kiinduló kikötőjéből a célállomásra. Az új jármű első próbaútja már megkezdődött, így a technológia hatékonyságáról nemsokára többet tudhatunk meg. Azonban nem ez az egyetlen újszerű műszaki megoldás a hajózás megreformálására.
Hasonlóan érdekes megoldás az Airbus korábbi mérnökei által fejlesztett óriási sárkányvitorla. Ezt úgy érdemes elképzelnünk, mint a kitesurf (sárkányszörf) szerelmeseinek ernyőjét, csak persze hatalmas méretben. A gombnyomásra kiengedhető vitorla használata a fejlesztők ígérete szerint 20% körüli üzemanyag-megtakarítással járhat, és nem szükséges hozzá a hajók jelentős átalakítása. Már ma is 5 ilyen hajó fut a világ vizein, és egy japán hajózási cég 50 további hajó felszerelését tervezi ilyen sárkányvitorlákkal.
Érdemes emellett megemlíteni a rotorvitorlák futurisztikus technológiáját is. A finn Norsepower Oy megoldása egy olyan, 35 méter magas henger, ami a szél energiáját hasznosító forgó rotorokat rejt magában; ezek termelik azt az energiát, ami aztán kiegészíti a hajó hagyományos motorjait.
Bár természetesen a fenti technológiák mindegyike költséges, a fosszilis üzemanyagok drágulása (nem is beszélve szennyező mivoltukról) egyre közelebb hozhatja egy-egy ilyen beruházás megtérülését. Így a nagy tengeri szállítmányozó cégek számára egyre inkább reális opció lesz, hogy a hajózás hagyományaihoz híven újra a szél energiáját hasznosítsák a talán nem is olyan távoli jövőben!