A fintech szektor, vagyis a digitális pénzügyi szolgáltatások piaca pár év alatt igazán gyorsan fejlődő ágazattá nőtte ki magát.
Ebből már a techvilág nehézsúlyú bajnoka, az Apple is kihasítana magának egy darabot. Lássuk, milyen pénzügyi szolgáltatásokkal rukkolt elő a közelmúltban az iPhone-ok gyártója!
Gyorsan növekvő fintech-világ
A fintech (financial technologies, vagyis digitális pénzügyi szolgáltatások) szektor az egyik legígéretesebb iparággá vált az elmúlt években. Bár jelenleg még csak a teljes pénzügyi szolgáltatói piac 2%-át birtokolják, elemzések szerint a szektor bevétele 2030-ig meghatszorozódhat, így a 12,5 billió dolláros piacon 7%-ra nőhet a részesedése.
A fintech szektor két nagyobb szereplője a Revolut és a Wise (korábban TransferWise) neve itthon is ismerősen cseng. De Európában és a világ más pontjain számos másik szolgáltató is versenyez az ügyfelek pénzéért. Erre a pezsgő piacra lépett be idén márciusban az Apple új, Pay Later nevű kamatmentes fizetési szolgáltatásával.
Elindul az Apple Pay Later
A “hitelkártyák otthonában”, Amerikában 2023 márciusában induló fizetési megoldás modellje egyszerű. A felhasználók a Pay Later (pontosan Buy Now, Pay Later, vagyis “Vásárolj most, fizess később”) szolgáltatás használatával választhatják azt az opciót, hogy azonnali vásárlás helyett egy hat hetes időintervallumon belül négy egyenlő, kamatmentes részletben fizetik ki a megvásárolni kívánt terméket. Az Apple mindezért semmilyen plusz díjat nem számol fel, így a felhasználók 50 és 1000 dollár között (vagyis nagyjából 350.000 forintos összeghatárig) tulajdonképpen kamatmentes kölcsönt kapnak, ha online és az Apple Wallet alkalmazással (Apple Pay használatával) fizetnek.
A kereskedők oldaláról az Apple Pay Later nem jelent változást: ha eddig elfogadták az Apple Pay fizetési lehetőséget, vásárlóik használhatják a Pay Latert is. A szolgáltatás alapja a Mastercard részletfizetési lehetősége, így az Apple ezen funkcióját azokon a helyeken lehet igénybe venni, ahol elfogadják ezt a fizetési módot.
Magas hozamú megtakarítás az Apple-nél
De nem a részletfizetés az egyetlen pénzügyi szolgáltatás, amit az Apple nyújt ügyfeleinek. Az amerikai Apple Card felhasználók ugyanis már hozzáférhetnek a cég másik pénzügyi termékéhez: egy magas hozamú megtakarítási számlához.
A 2023. áprilisban indult új szolgáltatás bevezetése nagyot szólt a tengerentúlon, mivel igen magasnak számító 4,15%-os éves hozamot (az átlaghozam 10-szeresét) kínál, mégpedig extra díjak, egyenlegelvárás, vagy minimális összeghatárok nélkül. Az Apple digitális tárcájából (Wallet) elérhető szolgáltatás aktiválása után a felhasználók használhatják Apple Cash egyenlegüket vagy egy másik bankszámlát, hogy feltöltsék megtakarítási számlájukat, ami ettől a ponttól fogva napi elszámolásban kamatozik, és a kamatok azonnal jóváírásra is kerülnek. Hab a tortán, hogy a magas hozamú számláról még a kiutalások is ingyenesek.
Aligha meglepő, hogy a tengerentúlon nagy népszerűségnek örvend az új szolgáltatás: az augusztus elejéig eltelt 4 hónapban mintegy 10 milliárd dollár értékű összeget helyeztek el az Apple megtakarítási számláin. Az egyértelmű, hogy a felhasználók jól járnak – a szolgáltatás hátterét adó Goldman Sachs nagybank viszont kihátrálni igyekszik az Apple-lel kötött megállapodásából, mivel az együttműködés három éve alatt 3 milliárd dollár veszteséget termelt nekik a partneri viszony.
Kereskedői megoldás: Tap to Pay
Az Apple legújabb ajánlata már a kereskedőknek szól, és immáron Európában (vagyis egyelőre az Egyesült Királyságban) is elérhető. A Tap to Pay segítségével bármilyen iPhone-ból kártyaelfogadó POS terminált varázsolhatunk, vagyis fizetéseket fogadhatunk a készülék segítségével. A vásárló a már jól ismert módon egyszerűen odaérinti bankkártyáját, digitális tárcáját, vagy okosóráját a kereskedő iPhone-jához, és a fizetés azonnal és biztonságosan megtörténik.
A softPOS-ként ismert megoldást évek óta használhatják az Androidos telefonnal rendelkezők, most viszont az Apple-felhasználó kereskedők számára is elérhetővé vált. Hogy hazánkba mikor érkezik meg az új megoldás, még a jövő zenéje, és főleg az Apple piacnyitási stratégiájának függvénye.