Ma már senkinek nem okoz meglepetést: vállalkozásunk “láthatóvá tétele” az interneten elemi érdek. Legyen szó weboldalról, keresőoptimalizálásról, blogolásról, vagy közösségi média jelenlétről, a jó tartalom minden digitális vállalati kommunikáció alapja. Lássuk, mitől lesz minőségi egy tartalom!
Üzleti tartalomgyártás mindenkinek
A tartalomfejlesztés (angolul content development), mint tágabb fogalom, megannyi részterületet ölel fel. Vállalkozásunk internetes jelenlétének megannyi vetülete a tartalomra épül: weboldalunk szövegezése, strukturális, és vizuális felépítés. Valamint; a közösségi médiában naponta közzétett posztjaink; hirdetéseink kulcsszavai és megjelenése; SEO (keresőoptimalizálás) és linképítési tevékenységünk (például blogolás segítségével) is tartalomkészítési feladatokat rónak ránk.
A különféle szövegek, képek, és videók legyártása folyamatos erőfeszítést követel meg, de jelentős eredményekkel is kecsegtet. A jó minőségű, informatív, kulcsszavakkal megfelelően ellátott tartalom és minőségi kommunikáció a siker legfőbb sarokkövei a digitális üzleti világban. De miket fontoljuk meg, ha tartalomgyártásra adjuk a fejünket?
Célozzunk jól definiált közönségre
Mielőtt bármiféle tartalomfejlesztésbe kezdenénk, gondoljuk végig szisztematikusan, hogy milyen célcsoportokat igyekszünk megszólítani tartalmainkkal. A felhasználók mely csoportja válhat később ügyfelünkké, és őket milyen témák érdeklik? Ha sikerült körülhatárolnunk a célcsoportot, az segíthet eldönteni, hogy hol és milyen tartalmakkal kell megkeresnünk ezeket a felhasználókat. Ehhez mindenképp szükséges a kutatómunka: a különféle tartalomtípusok, és közösségi média-platformok másfajta felhasználói csoportokat vonzanak. Első lépésként definiáljuk, kikhez szeretnénk szólni, és őket milyen csatornákon keresztül érhetjük el!
Hasznos válaszok valódi kérdésekre
Az online kommunikációról sokak még ma is a régimódi marketingfogásokra asszociálnak: meglévő felhasználók egy szűk csoportjára célzott erőltetett kulcsszavak, önpromóció, harsány és felületes üzenetek… Ezek azonban az interneten már régen nem bizonyulnak célravezetőnek: a felhasználók könnyen elkattintanak, ha unalmas, nehezen befogadható, értéktelen tartalmakkal találkoznak. Tartsuk ezért szem előtt, hogy tartalmainkkal valódi segítséget nyújtsunk a hozzánk látogatóknak!
Egy jól átgondolt tartalomstratégia arra törekszik, hogy különféle csatornákon érje el felhasználók egy minél szélesebb körét. Őket hasznos és gyakran frissülő, minőségi tartalmakkal szolgáljuk ki, amelyek valódi és érdekes kérdésekre válaszolnak.
Meglévő csatornáinkon törekedjünk arra, hogy mindig naprakészek legyünk, és tegyünk közzé minél több olyan tartalmat, ami azt jelzi, hogy valóban releváns a tudásunk. Bátran kezdjünk saját piackutatásba, és az eredményeket publikáljuk. Ne féljünk az új tartalomtípusoktól sem (pl. webinárium, podcast), ezek esetében ugyanis gyakran kevesebb versenytárssal kell számolnunk. Hasznos lehet emellett, ha a bonyolultabb témákat nagyobb lélegzetvételű (akár 10-20 oldalas) e-könyvekben dolgozzuk fel – ezek a felhasználói adatbázisépítést is jól szolgálhatják.
Teljesítménymérés és keresőoptimalizálás
A tartalomfejlesztés elsőre ingoványos talajnak tűnhet, ahol nincsenek bombabiztos sarokpontok és egyértelmű tanácsok. Minden vállalkozás számára más megoldások bizonyulnak működőképesnek. Ahhoz azonban, hogy tudjuk, számunkra mi hozza meg a sikert, meg kell határoznunk, mit is jelent az nekünk. Minél több új felhasználót szeretnénk elérni? Esetleg adatbázisunk bővítése a cél? Vagy az eladások felpörgetésére fókuszálunk? Akármi is legyen az, határozzuk meg a megfelelő mérőszámokat, és kövessük azokat rendszeresen, hogy lássuk, mi az, ami működik, és min volna érdemes változtatnunk. Periodikusan üljünk le átnézni és kielemezni az adatokat, és vonjuk le a megfelelő következtetéseket.
Ne feledjük azt sem, hogy a világ legjobb tartalma sem hozza el a csodát, ha senki nem találja meg. Ezért a tartalomfeljesztést mindig támogassuk megfelelő SEO-val, hogy a keresők találati oldalain felbukkanjunk mi is.. Figyeljünk rá, hogy a tartalmainkat támogató szövegekbe természetesen beleszőjük a megfelelő kulcsszavakat, és azt jól áttekinthető módon, megfelelően felcímkézett képekkel, és ésszerűen elnevezett oldalakon tegyük közzé. Alakítsunk egy olyan tartalmi ökoszisztémát, ahol a kapcsolódó témák egymásra utalnak és tovább vezetik a felhasználót a következő tartalmi elemre – majd pedig mindenhol helyezzünk el a céljainknak leginkább megfelelő CTA-kat (call to action, cselekvésre való felhívás, pl. “Feliratkozás” gomb).
Ne féljünk igénybe venni segítséget
A minőségi tartalomgyártás nem könnyű munka. Ha van olyan cég, szervezet, vagy csoport, amellyel kölcsönösen előnyös módon tudunk együttműködni, alakítsunk ki partneri viszonyt a tartalomkészítés terén! Elképzelhető, hogy hamar találunk olyan együttműködőket, akik szívesen publikálnak nálunk vendég tartalmakat, vagy fogadnak tőlünk egy-egy cikket vagy videót.
Ha pedig ez nem opció, kereshetünk szakmai segítséget is tartalomkészítési feladatokra: ma már számtalan cégnél bevett gyakorlat a külsős, pl. szabadúszó írók vagy videókészítők alkalmazása. Vállalkozásunk kommunikációjának egységessége ilyenkor is szempont, de ez általában könnyen megoldható a megfelelő szabályok lefektetésével, így egyszerűen és gyorsan juthatunk minőségi tartalomhoz.