Egy új vállalkozás elindítása embert próbáló feladat. A most induló női vállalkozóknak ráadásul még ma is “ellenszélben”, egy nagyrészt férfiak által kiépített és rájuk fókuszáló üzleti világban kell érvényesülniük.
A következőkben bemutatunk hat könyvet, ami inspirációt és segítséget adhat női vállalkozóknak ahhoz, hogy elindítsák és sikerre vigyék üzleti ötleteiket. A listán az általános kisvállalati tanácsokat tartalmazó kötetek mellett kifejezetten nők által és nőknek írt könyvekkel is találkozunk, amelyek motivációval vagy információval szolgálhatnak az induló női vállalkozók számára.
Vida Ágnes: Üzletanyu Születik
Vida Ágnes műve egy gyakorlati elemekre építő kézikönyv, amelyet a magyar piacon szerzett tapasztalatokra alapoz a szerző. A könyv elsősorban online vállalkozások elindításakor lehet hasznos, ám megannyi általános tanácsot is ad, a megfelelő vállalkozási ötlet azonosításától indulva egészen a rendszeres és biztos jövedelem eléréséig.
A kifejezetten anyáknak és gyermeket tervező nőknek szóló könyv gyakorlatias információkkal szolgál olyan kérdésekről is, mint például az olcsó, ám hatékony marketingeszközök, a keresőoptimalizálás vagy a szövegírás. A szerző amellett, hogy az online marketing szakértője, képzett pszichológus is, így könyve nemcsak a vállalkozásalapítás gyakorlati nehézségein segít túljutni, de azok lelki oldalát is érinti.
Eric Ries: Lean Startup
Ez a klasszikus az induló vállalkozások Bibliája. Egy startup esetében kiemelt szempont a hatékonyság, azaz limitált költségekből a lehető legnagyobb érték megteremtése. Eric Ries könyve pontosan erre fókuszál, arra biztatva (és gyakorlati tippekkel is ellátva) olvasóit, hogy a piaci igények mielőbbi kiismerésével és folyamatos monitorozásával valódi növekedést érjenek el.
A könyv szerzője tanácsadó, munkavállaló, és maga is egy vállalkozás alapítója. Így szerzett tapasztalatait osztja meg a könyvben, nem elkendőzve a sikertelen pillanatokat sem: első vállalkozása, a Catalyst Recruiting befuccsolt, így tanulta meg, hogy a piac diktál, vagyis a valódi fogyasztói igények kiismerése az első és legfontosabb feladat. A szerző fontos tétele, hogy ne egy ötletre vagy technológiára építve alakítsuk vállalkozásunkat, hanem pont fordítva: képzeljük el, milyen üzleti eredményeket szeretnénk elérni, és ezeket milyen piaci igények támasztják alá – majd onnan visszafelé tervezzük meg az ehhez szükséges struktúrát és tevékenységeket.
Ries könyvének két kulcsfogalma az MVP (Minimum Viable Product, vagyis a minimálisan életképes/működőképes termék) és a Five Whys, vagyis az Öt Miért technika. Ezek segítenek, hogy a lehető legjobb terméket vagy szolgáltatást hozzuk létre a lehető legkevesebb erőforrás felhasználásával.
Sheryl Sandberg: Dobd be magad! – Nők több szerepben
Sheryl Sandberg könyve arra a kérdésre keresi a választ, hogy miért nincs több női vezető, és miért igaz még ma is, hogy a férfiak nagy átlagban sikeresebbek az üzleti életben, mint a nők. Ezt részben persze a társadalomba mélyen kódolt korlátok okozzák – de a szerző szerint a nők sokszor tudat alatt maguk is “leszabályozzák” saját potenciáljukat, így nem teljesednek ki karrierjükben. Igaz mindez a vállalkozókra is – ezért ez a könyv tanulságos olvasmány lehet az önmegvalósítás célját vállalkozóként elérni kívánó nők számára.
Vecsenyi János, Petheő Attila: Vállalkozz okosan! – Az ötlettől a piacra lépésig
Eric Ries klasszikusához kapcsolódva a Vállalkozz okosan! segít felmérni, hogy van-e valódi igény arra a termékre vagy szolgáltatásra, melyre vállalkozásunkat alapoznánk. A könyv segítségével valós képet kaphatunk a piaci kockázatokról, jobban beleláthatunk egy kezdő vállalkozás finanszírozási kérdéseibe, de a kötet üzleti taktikák és modellek sokaságával is szolgál.
A szerzők maguk is sikeres üzletemberek és a Budapesti Corvinus Egyetem oktatói, az elméleti háttér mellett pedig nemzetközi és magyar példákat is felvonultatva mutatják be tizenkét lépésből álló programjukat, ami segíthet egy vállalkozónak eljutni az ötlettől egészen a piacra lépésig.
Elizabeth Gilbert: Big Magic – Kreatív élet, félelem nélkül!
A közvetlen üzleti ismeretek mellett egy vállalkozás alapításakor fontos szerepet játszik a kreativitás is, hiszen a vállalkozási alapötlet megálmodása után számtalan döntésben lesz szükség az alkotóképességünkre. Elizabeth Gilbert könyve pontosan erről, vagyis a kreatív élet megteremtéséről szól – nem csak üzleti kontextusban.
A kötet nemcsak a kreativitás várázsáról szól, de azokról a nehézségekről és félelmekről is, amelyek megakadályozzák, hogy kiéljük kreativitásunkat, tehetségünket és vágyainkat. A kötet egyszerre szolgáltat inspirációt és bátorítást, hogy merjünk elkezdeni felépíteni egy kreatívabb életet – az ebből fakadó szabadság pedig nemcsak egy vállalkozás elindításakor, de az üzleti életben is hasznunkra válhat.
Wolf Gábor: Kisvállalati Marketing Biblia
Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója ismert alakja a hazai KKV-marketing témakörének. Könyve kifejezetten a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak szól, és magyar piaci tapasztalatokra építve mutatja be, milyen marketingeszközök állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy sikerre vigyük vállalkozásunkat. A szerző a könyvben tárgyalt gyakorlati példák és hasznos tippek egy részét az amerikai piacról meríti, ám azokat először Magyarországon teszteli, illetve szükség szerint a hazai viszonyokra alakítja. A könyv így jó alapot szolgáltat bármilyen, itthon most induló vagy már működő, ám egyelőre nem kirobbanóan sikeres vállalkozás marketingjének felpörgetéséhez.