E blog olvasói számára nem újdonság a TikTok dübörgő sikere.
Sok helyen olvashattuk már, hogy elsősorban a fiatal internethasználók körében a TikTok mára a legnépszerűbb közösségi platform. Ez, bár tényszerűen igaz, felvet egy kérdést: valóban közösségi platformmal van dolgunk? Szakértők és a TikTok saját bevallása szerint nem. A platform célja elsősorban a szórakoztatás – a közösségi aspektus háttérbe szorulása pedig marketingstratégiánkra is hatással kell, hogy legyen!
Közösség-média 0:1
A legtöbben még emlékszünk az közösségi média első napjaira. Magyarországon az azóta már megszűnt iwiw vagy a ma is létező myVIP, míg a nemzetközi színtéren a Myspace, a Facebookés egy halom másik platform segítette, hogy a való világban ápolt kapcsolatainkat az online térben is létrehozhassuk. Ekkoriban még nagyrészt ismerőseink különféle megnyilvánulásait és életeseményeit követhettük ezeken a platformokon – a hangsúly azonban azóta nagyrészt eltolódott a direkt erre a célra létrehozott tartalmak felé. A közösségimédia-algoritmusok előrejelzett változásai arra engednek következtetni, hogy ez a folyamat egyre csak erősödni fog, vagyis a közösségi média egyre kevésbé közösségi, és egyre inkább média.
A folyamat a legegyértelműbben a TikTok példáján követhető le, amelynek vannak ugyan közösségi aspektusai, de a platform összességében sokkal inkább szól a szórakoztatásról, mint a barátainkkal való kapcsolattartásról. A fiatalok (vagyis a 35 év alattiak) körében a TikTok mára népszerűbb, mint a Netflix, idén pedig megelőzheti a Facebookot és a videókra éhező fiatal közönség elsődleges célpontja a TikTok lehet. Egy fiatalokra (is) célzó marketingstratégia kialakításakor nem hagyhatjuk figyelmen kívül ezeket az alapvető változásokat.
A TikTok, mint médiacég
A többi platformmal összevetve a TikTok gyökerei inkább a tartalomgyártás, szórakoztatás, illetve a videókat ajánló algoritmus fejlesztése környékén keresendőek, kevésbé a közösségi kapcsolatok online leképezése és a kapcsolattartás a meghatározó. Röviden és tömören: a TikTok elsősorban médiacég. Sikere miatt pedig a többi platform is követni igyekszik a példát. Írtunk már a Facebook és az Instagram Reels nevű videóformátumáról, de a Snapchat Spotlight nevű megoldása is a TikTok formátumaira hajaz.
Mivel a TikTok videóajánló algoritmusa erőteljesen ösztönzi az új tartalomgyártók felfedezését és így az új kapcsolatok kialakítását, itt kevésbé arról van szó, hogy a számunkra már ismert emberekhez kapcsolódhatunk. Szakértők szerint inkább az a helyzet, hogy a TikTok egy új paradigmát valósít meg: nem azt keresi, hogy felhasználóként kit ismerünk, hanem azt, hogy kik szeretnénk lenni – majd megkönnyíti az ehhez vezető tartalmak létrehozását.
Egy új marketinggondolkodás hajnala
Ennek megfelelően az “influenszerek” kora lassan véget érhet, hiszen ők mára nagyrészt a korábbi celebvilághoz hasonló státuszt töltenek be. A TikTok friss megközelítése ezzel szemben a hitelességet hangsúlyozza. A tartalomgyártók és TikTokkerek világa átfedésben van, a platformon a hiteles és valódi kapcsolódás van a fókuszban. Így a TikTokon érvényesülni igyekvő vállalkozásként kevésbé a saját TikTok-jelenlét felépítése bizonyulhat célravezetőnek, sokkal inkább a tartalomgyártókkal való szövetkezés lehet üdvözítő.
Mivel a TikTokból a tartalmak létrehozói kevésbé tudnak megélni, szükségük is van az efféle kapcsolatokra, amelyek létrehozását a TikTok saját Creator Marketplace megoldása is támogatja. Ezen bármilyen márka vagy vállalkozás megtalálhatja a releváns tartalomgyártókat (creators), akikkel együttműködésre léphet. A TikTokra lövő cégek számára a köréjük épülő követői tábor hiteles megszólítása lehet a jövő, míg a “marketingszagú” kommunikáció kevésbé működőképes.