A Facebook anyavállalata, a Meta idén szeptember végén tette közzé legújabb iránymutatását arról, hogy milyen tényezőket vesz figyelembe az algoritmusa, amely a különféle tartalmakat ajánlja a felhasználóknak.
A tippek a Facebookon érvényesülni igyekvő KKV-k számára is hasznosak, érdemes képben lennünk azzal, hogy mi szabja meg egy poszt sikerét a Facebookon. Lássuk a részleteket!
Mitől függ, hányan látnak egy posztot?
Kezdjük a legelején: a Facebook hírfolyamát (News Feed) bonyolult algoritmusok rendszere állítja össze, ezek döntik el, hogy milyen tartalmak kerülnek bele, és azok milyen súllyal szerepelnek bizonyos felhasználók hírfolyamában.
A Facebook már korábban is megosztott információkat erről a rendszerről – például ebben a(z angol nyelvű) videóban. Ez alapján az algoritmusok a következő négy fő tényező alapján döntik el, milyen tartalmakat ajánljanak a felhasználóknak:
- Az egész folyamat a rendelkezésre álló posztok összességének összegyűjtésével kezdődik. Az algoritmus számba veszi azokat a tartalmakat, amiket a felhasználó által követett oldalak tettek közzé, illetve az olyan tartalmakat is, amikkel a felhasználó a korábban interakcióba lépett, esetleg egy csoportban láthatott vagy reklámként felkínálható neki.
- Az algoritmus ezután feltérképezi, mely felhasználók érdeklődésére tarthat számot az adott tartalom. Itt olyan tényezők kerülnek súlyozásra, mint például hogy ki és mikor posztolta a tartalmat, milyen témáról és milyen jellegű tartalomról van szó (pl. kép, videó, link), illetve, hogy a felhasználó korábban hogyan lépett interakcióba az adott típusú tartalommal. Ezért lehet az is, hogy ha sokszor nézünk videókat a Facebookon, egyre több videós tartalmat fog ajánlani nekünk a rendszer.
- Ezután arra a kérdésre igyekszik válaszolni a rendszer, hogy a fentiek szerint mekkora eséllyel reagál a felhasználó az adott tartalomra, vagyis mennyire valószínű, hogy rákattint/megnézi/fogyasztja azt a tartalmat.
- Az első három faktor összesítésének eredményeként az algoritmus egy pontrendszer szerint súlyozza az elérhető tartalmakat – minél magasabb a pontszám, annál valószínűbb, hogy az adott tartalom a kérdéses felhasználó hírfolyamának tetején fog szerepelni.
Természetesen a felhasználó aktívan is befolyásolhatja, hogy milyen tartalmakkal találkozik szívesen: a Kedvencek közé mentett 30 oldal vagy ember posztját nagyobb súllyal szerepelteti az algoritmus a hírfolyamban. Ha pedig inkább időrendi sorban haladnának az új posztok között, választhatják a Legfrissebb opciót – ám a következő belépéskor ez is visszaáll az alapbeállításra, tehát a legtöbben az algoritmus választásai alapján látnak új posztokat.
A fentiek értelmében tehát a reakcióknak meghatározó szerepe van abban, hogy hányan fogják látni a posztjainkat a jövőben: minél valószínűbb, hogy like-okat vagy kommenteket, megosztásokat kapunk, az algoritmus is annál nagyobb eséllyel méltatja több figyelemre a posztunkat.
Miért és hogyan érdemes az algoritmus kedvében járnunk?
A Facebook alapvetően a tartalmak szortírozásának, megjelenítésének két nagy kategóriáját különbözteti meg:
- Kapcsolódó osztályozás (Connected Distribution): azok látják a posztjainkat, akik követnek minket a Facebookon.
- Nem kapcsolódó osztályozás (Unconnected Distribution): a posztjainkat azok is láthatják, akik ugyan nem követnek minket, de érdekelheti őket az általunk közzétett tartalom.
Ez utóbbi kategóriába tartoznak a fent részletezett, mesterségesintelligencia-algoritmusok által befolyásolt tartalommegjelenítések. A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg idén júliusban úgy nyilatkozott, hogy bár jelenleg még csak 15% körüli az algoritmusok által felkínált ‘nem kapcsolódó tartalom’, ezt az arányt év végéig meg szeretnék duplázni. Tehát vállalkozásunk Facebook-jelenlétét nagyban és pozitívan befolyásolhatja, ha odafigyelünk a három legfontosabb tényezőre:
- Posztoljunk eredeti tartalmakat: A Facebook egyértelműen előrébb sorolja azokat a tartalmakat, amiket saját magunk állítunk elő, és amikben a tartalomgyártók (vagyis ez esetben vállalkozásunk) egyedi hangja érvényesül.
- Optimalizáljunk a megosztásokra: Gyártsunk olyan tartalmakat, amiket szívesen osztanak meg a felhasználók és amikkel kapcsolatban kialakulhat egy kölcsönös tiszteleten alapuló, élénk beszélgetés.
- Kövessük a Facebook irányelveit: Ahhoz, hogy az algoritmus szélesebb disztribúcióra ajánlja tartalmainkat, azoknak meg kell felelniük a Facebook integritásra vonatkozó irányelveinek. Ezek nagyrészt észszerű előírások, például hogy ne tegyünk közzé erőszakos, szexuális jellegű vagy félrevezető tartalmakat.
A Facebook algoritmusait tehát magyar KKV-ként is képesek lehetünk saját előnyünkre fordítani, ha posztjainkkal betartunk néhány egyszerű szabályt. Ahogy arra a Facebook által közzétett információk is utalnak: ha kétségeink vannak, kezdjük a Reels nevű rövid videók készítésével és megosztásával, gyártsunk eredeti tartalmat és folyamatosan kísérjük figyelemmel, mely tartalmaink sikeresek a Facebookon!