Az NFT-kről, vagyis a nem helyettesíthető tokenekről már írtunk a Yettel.Blogon.

Az NFT-k jelentősége, hogy segítenek digitalizálni a vagyont – legyen szó valós fizikai vagyontárgyakról, amiket az interneten NFT-k reptezentálnak, vagy például csak a digitális világban létező műalkotásokról. Az újszerű web3-as technológia most újabb mérföldkőhöz érkezett: egy februári bejelentés szerint az NFT-k nemsokára a YouTube alkotói számára is elérhetőek lesznek.

Quo vadis NFT?

Egy rövid emlékeztető erejéig térjünk ki az NFT-k lényegére! Az NFT-k, vagyis nem helyettesíthető (non-fungible) tokenek olyan digitális aznosítók, amelyek lényege – nevükhöz hűen – az egyediségük. Bár a kriptopénzekhez hasonlóan ezek is blokkláncalapon működnek, jelentős különbség a kettő között, hogy az NFT-ket nem lehet kicserélni.

Ha például van egy bitcoinunk, bármikor kicserélhetjük egy másikra, digitális vagyonunk ettől mit sem változik – már persze kivéve, ha a notóriusan szeszélyes kriptovaluta értéke közben kilő vagy épp bezuhan. De egyik bitcoin olyan, mint a másik. Az NFT-kkel azonban más a helyzet: egy NFT egyedi és semmilyen másik NFT-vel nem helyettesíthető, ezért minden NFT-nek egyedi értéke van. Egyediségük miatt az NFT-k használhatók kézzelfogható tárgyak digitális tulajdonjogának megjelenítésére is: például létrehozhatunk egy NFT-t, ami a házunk vagy autók tulajdonjogát jeleníti meg digitális világában.

De pont ezen tulajdonságuk miatt az NFT-k egy újszerű felhasználása is terjedőben van: egyszeri és lemásolhatatlan digitális műtárgyak is adhatók-vehetők nem helyettesíthető tokenek formájában. Még mielőtt azt gondolnánk, hogy ez legfeljebb pár serkenő bajszú programozótanoncot érdekelhet egy nehéz levegőjű kollégiumi szobában, hadd emlékeztessünk rá, hogy milyen komoly összegek cserélnek gazdát az NFT-k világában.

A hazánkban szinte ismeretlen, ám világszerte klasszikus 2007-es YouTube-videó, a “Charlie megharapta az ujjam” (“Charlie Bit My Finger”) NFT-je például körülbelül $761 ezer dollárért, vagyis nagyjából 250 millió forintért kelt el tavaly. Tévedés ne essék: itt már nincs digitális varázslás, ez bizony 250 millió ropogós, hagyományos forintot jelent.

NFT-k a YouTube-on

Ez talán elég jól érzékelteti, miért akkora jelentőségű hír, hogy 2022. februári közlése szerint a YouTube is elérhetővé teszi az NFT-ket a platformra tartalmat gyártó felhasználóknak. Az itthon kevésbé népszerű Twitter egyébként szintén meglépte már az NFT-k integrációját a saját platformjára.

Az új monetizációs modell keretében bármilyen YouTube videó (illetve kép, fotó, műtárgy, esetleg digitális élmény) tulajdonjoga átruházhatóvá válik NFT formájában. A platform partnerprogramjában jelenleg részt vevő mintegy 2 millió alkotó így egy újabb módon profitálhat tartalomgyártói tevékenységéből.

Bár az még nem világos, hogy az NFT-k milyen viszonyban állnak a szerzői joggal, az biztos, hogy az alkotók számára izgalmas lehetőséget jelentenek. A YouTube indoklása szerint az újítás célja, hogy az alkotók mélyebb kapcsolatot alakíthassanak ki követőikkel, és persze hogy új módokon kereshessenek pénzt a platformon – amit bizonyára boldogan meg is tesznek, így valószínű, hogy a közeljövőben egyre többet fogunk találkozni az NFT-jelenséggel.