A kompakt weboldalakkal rendelkező kisvállalkozásoknak általában az összes digitálismarketing-igényüket ki tudja elégíteni egy darab részmunkaidős szabadúszó vagy egy projekt alapon szerződtetett ügynökség.

Ezeken a webfelületeken rendszerint nem keletkezik annyi munka, hogy egy teljes digitálismarketing-osztály kiépítését vagy egy erre specializálódott ügynökség folyamatos munkáját igényelje. Ezzel szemben nagyvállalati szinten vagy e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásoknál a webhelyek elég összetettek ahhoz, hogy a webfelületek optimális tartalommenedzsmentje általában egy egész csapat SEO és PPC szakértő, szövegíró, fejlesztő, PR és egyéb digitálismarketing-szakember folyamatos munkáját igényelje.

Az azonban már nem ennyire evidens, hogy mi is a legideálisabb megoldás, ha egy középvállalkozásról, vagy egy közepes méretű és munkaigényű webhellyel rendelkező vállalkozásról van szó. Egyrészről a digitális marketinggel szembeni vásárlói elvárások egyre magasabbak. Másrészről viszont ezen vállalkozások esetében nem feltétlenül egyszerű eldönteni, hogy egy házon belül felépített, potenciálisan nem teljesen kihasznált kapacitású csapat, vagy egy állandó kapcsolattartást igénylő, előreláthatóan lassabb reakcióidejű ügynökség bizonyulna jobb választásnak. Cikkünk ennek felmérésében hivatott segíteni.

A trükk

A két legalapvetőbb kérdés, amelyek megválaszolása kínálja a legegyszerűbb módszert a megfelelő SEO-erőforrás meghatározásában, hogy mekkora a költségkereted, és mennyire vagy rugalmas. A limitált pénzforrás nem jelent problémát abban az esetben, ha nagyobb fokú rugalmassággal párosul: ebben az esetben remek megoldás lehet a kiszervezett tartalommenedzsment. Különösképpen, ha a megállapodás projekt- vagy óraszámalapú elszámolásról szól.

Amennyiben nagy fokú kontrollt igénylő vállalkozást vezetsz, érthető módon mindig jobb választás, ha a cégen belül elhelyezkedő, ezáltal látható, folyamatosan elérhető munkaerővel dolgozol – ez azonban magasabb költségeket is von maga után. Különösen akkor, ha azt is belekalkuláljuk, hogy ha egy szakember tölti be a SEO pozíciót, akkor egy többéves tapasztalattal rendelkező specialistát érdemesebb választani, akit nyilván nem lehet elcsábítani egy alacsonyabb fizetéssel, nemhogy hosszú távon megtartani. Ezen felül egy konkrét szakember mindig egy adott, csak rá jellemző eszköztárral, tapasztalattal, erősségekkel és hiányosságokkal rendelkezik – és lehet, hogy ezek nem úgy ágyazódnak a céges felépítésbe, hogy kiegyensúlyozódjanak, hanem éppen úgy, hogy meggátolják a kívánt eredmények elérését.

Hogy adott esetben megéri-e még így is, azt leginkább az határozza meg, hogy az anyagiak vagy az irányítás területén rendelkezel-e nagyobb mozgástérrel. Előbbi esetben akár egymást kiegészítő több fős csapatot is építhetsz erre a célra. Utóbbi esetben pedig valószínűleg jobb, ha több külsős van a segítségedre. A financiális vonzaton túlmenően az ügynökséghez kiszervezett munka nagy előnye, hogy egy összeszokott, egymást inspirálni, tanítani, ellenőrizni és helyettesíteni képes szakemberből álló csapathoz kerül a tartalommenedzsment. Ezáltal egy ügynökség nemcsak folyamatos, szünetmentes együttműködést, hanem nagyobb minőséggaranciát is képes biztosítani, mint egyetlen specialista.

Ha tehát komoly weboldallal rendelkező vállalkozást vezetsz, melynek SEO-menedzsmentjét egy megbízható, önállóan dolgozó specialistára bíznád és ennek a komplex tudást, valamint tapasztalatot igénylő munkának a megfizetésére is fel vagy készülve anyagilag, akkor vegyél fel egy vagy több SEO-szakembert. Ha viszont ezek közül bármelyik feltételnek nem tesz eleget a vállalkozásod jelen pillanatban, azaz csak néhány SEO projekt megoldására volna szükséged, de nem tudsz folyamatos, teljes munkaidőt igénylő feladatot biztosítani, vagy nem rendelkezel a megfelelő anyagi forrásokkal egy igazán jó szakember hosszú távú finanszírozásához, akkor fordulj egy ügynökséghez. Ebben az esetben viszont fontos, hogy már az együttműködés megkezdésének pillanatában rendelkezz egy megfelelő kapcsolattartóval, aki képes a folyamatok koordinálására!