A közösségi élmények hiánya, az esti kijárási korlátozás az emberek nagy részét nem csak enerválttá, de általánosan motiválatlanná teszi. Ilyen időkben pedig az örömteli munkavégzés is sokkal nehezebb, ráadásul sokan úgy érzik, a munkájukkal vagy a munkahelyükkel van a baj.

Valójában arról van szó, hogy kiszámíthatóság, a családi és baráti összejövetelek nélkül nagyon nehéz motiváltnak maradni és újratölteni a kimerült boldogságtartalékokat.

Amit vezetőként tehetünk, hogy a lehetőségekhez képest kellemes élménnyé tesszük munkatársaink számára a munkavégzést és a munkahelyi – fizikai vagy virtuális – környezetben töltött időt. Így a kollégák érezhetik, hogy a munkahelyük biztos pont, ahol nem csak fizetést, de motivációt is találhatnak. Ehhez gyűjtöttünk össze 5+1 tippet.

  1. Használd az elismerések és visszajelzések erejét!

A visszajelzés, különösen a pozitív visszajelzés kultúra, ahol a vezető és a munkatársak egymás között is gyakorolják a dicséretek, elismerések rendszeres megfogalmazását, nagyon sokat segít a kollégák lelkiállapotának javításában. Ennek oka, hogy a pozitív visszajelzések, megerősítések erőteljesen növelik a szervezetben az oxitocin, a „szeretethormon” (avagy pontosabban kötődési hormon) szintjét, akár adjuk, akár fogadjuk a bókokat. Dicsérni és elismerni pedig egyáltalán nem csak szakmai eredményeket lehet. Bátran fejezzük ki hálánkat munkatársaink segítőkészségért és türelméért, ahogyan a csodálatunkat se titkoljuk kreativitásukért vagy szaktudásukért.

  • A siker mindenkinek jár!

A feladatok elvégzését követő felszabadultság és sikerélmény érzésére mindenkinek szüksége van. A dopamin – ami a jutalomérzetet segítő vegyület – termelését a feladatok elvégzését követő befejezettség érzés tudja serkenteni. Éppen ezért vezetőként fontos ügyelni arra, hogy időről időre sikerélménye legyen a kollégáknak és le tudjanak zárni bizonyos feladatokat, projekteket. A legjobb, ha ezt már a feladatok kiosztása során is figyelembe vesszük. Érdemes kerülni a hosszan elnyúló feladatokat, amik a befejezetlenség érzetét keltik és nyomasztják a kollégákat. A jól végzett munkáért pedig kijár a dicséret is. A megfelelő projekt- és feladatmenedzsment módszerek tovább tudják erősíteni a befejezettség és kiszámíthatóság érzését a csapatokban!

  • Legjobb a békesség!

Rengeteg feszültség van a levegőben mostanában, bármerre jár az ember. A munkahelyi környezetben legyen kevesebb! A hangulat stabilitásért felelős szerotonin termelését a fölösleges stressz és feszültség elhagyásával közvetlenül segíthetjük. Vezetőként sokszor nagy nyomás alatt vagyunk, de nem szerencsés saját szorongásainkat kivetíteni a beosztottakra, mert csak feszültséget gerjesztünk magunk körül. Törekedjünk inkább a minél kiegyensúlyozottabb hangulatra. Ebben sokat segíthet például a fix ebédidők bevezetése, amikor ösztönözzük a kollégákat, hogy szusszanjanak vagy levegőzzenek egyet napközben, vagy a csendes munkavégzési órák, amikor biztosítjuk az elmélyült munka feltételeit. A nyugalom érdekében a csapaton belüli konfliktusokat mielőbb és minél transzparensebb kommunikációval igyekezzünk felszámolni.

  • Közös nevetésre mindig legyen idő!

A közös nevetések fájdalomcsillapító endorfint építenek a szervezetünkben. Az online csapatépítők, a születésnapok közös virtuális vagy személyes megünneplése, de akár egy belső kommunikációs csatorna, ahol mémeket és humoros tartalmakat oszthatnak meg a kollégák egymással, mind remek kedélyjavító módszerek. Haladóknak pedig érdemes rendszeresen belső kvízeket (Kahoot vagy Mentimeter) szervezni, vagy informális tréningeket, ahol olyan témákat jártok körbe, mint a szeretetnyelvek, a személyiségtípusok, a stressz- és konfliktuskezelési trükkök, amik a közös időtöltés mellett egymás jobb megértését is elősegíthetik. Igaz, hogy így kevesebb időt töltenek a kollégák munkával, ám jóval hatékonyabbak lesznek.

5)         Kommunikálj!

A beszélgetésekre szánt időn nem éri meg spórolni. A nyitott, partneri kommunikációnak óriási jelentősége van, ahogyan a vakfoltok és csapatok közötti kommunikációs szakadékok felszámolásának is. Így megelőzhetők a félreértésekből adódó konfliktusok és az egymásra mutogatás. Az online térben elcsúszott félreértéseket jobb mielőbb tisztázni. Amíg az irodában látjuk a másik arcát, halljuk a hangsúlyokat, online nagyobb figyelmet kell szentelnünk egymásnak. Talán soha nem volt ekkora jelentősége a szervezeteken belüli kommunikációnak.

5+1)    Legyenek céljaid, hogy követni tudjanak!

Közhely, de transzparensen kommunikálni arról, mi van a tulajdonosok vagy vezetők fejében és mi várható a közeljövőben, hatalmas jelentőséggel bír. Ha nincsenek információk, az emberek találgatnak, a bizonytalanság pletykákat szül, ezeknél pedig a rossz hír is jobb. Egy egyszerűen megfogalmazott vízió és hozzávetőleges éves célok már nagyon sokat segítenek abban, hogy a kollégák lássák, merre tart a cég és érezzék munkájuk értelmét és tudják.