Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni. Ez derült ki a Yettel reprezentatív kutatásából, amely a járványhelyzet idei karácsonyra gyakorolt hatását vizsgálta, beleértve többek között a kommunikációt és az ajándékvásárlást is.

A Yettel megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból1 egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára. A többség a családja körében tölti az ünnepeket: csak 5% barátokkal, 3% egyedül, és a válaszadók mindössze 1%-a nem ünnepli meg a karácsonyt.

A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több, mint a megkérdezettek fele (58%) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős azok aránya (43%) is, akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.

Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is: a megkérdezettek fele (53%) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44%), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb okaként (87%) a járvány miatti óvatosságot jelölték meg.

Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81%) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta a válaszadók harmada (33%) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok, vagyis a chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden második megkérdezett (48%) használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75%-a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79%) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51% küldene így szöveges üzenetet, és 42% használná videohívásra. A több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra. Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30%-a nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41% régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8% kezdte el a járvány hatására újonnan, vagy aktívan használni ezt a megoldást.

Az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt, ez alapján előrevetíthető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak.

Az ajándékozás idén sem marad el

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció általános felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden harmadik magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58% szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie. Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59%) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden ötödik válaszadó (21%) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan termék megvásárlását hozta előre, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87% tervez ezzel, és a többség (77%) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66% szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor. Mintegy harmaduk (36%) kevesebb pénzt szán erre, mint ha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók. Kereskedelmi szempontból azonban vitathatatlan, hogy az év végi időszakban a legmagasabb az emberek vásárlási kedve és hajlandósága, így idén is a karácsonyi vásárlási hullám lesz az értékesítésre legalkalmasabb időszak.

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferenciák megoszlása: összességében 41% vásárolna inkább online – 10% pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47%) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54%) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43%) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk (31%) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb idén az ajándékbeszerzés.

Hátrányból előnyt

Az idei év sajátosságai miatt mind a szabadidős, mind a munkahelyi tevékenységeket a rendkívül meredeken megnövekedett otthon eltöltött órák száma határozza meg, így nem meglepő, hogy idén a legnépszerűbb ajándéktípusok az elektronikai eszközök és kiegészítők (55%), a ruházat (54%), valamint a játékok (48%). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20%), okostelefont (17%), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14%), a powerbank (12%) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12%) is.

Habár a lakosság óvatosabban és kisebb anyagi ráfordítással közelít a karácsonyhoz, mint máskor, az évet záró, klasszikusan a meghittség, az összetartozás értékeire és a biztonságos családi kör élményére épülő ünnep a többség számára érzelmi szempontból kiemelt jelentőséggel bír. Így az idei ünnepi szezon nyertesei azok a kereskedők lehetnek, akik képesek kihasználni az online kereskedelem térnyerését, és a vásárlókat releváns ajánlatokkal, célzottan elérni.

 1 A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2020. október 28. és november 5. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)