Manapság kevesen töltenek el akár egy napot is Facebook, Instagram, vagy Pinterest nélkül – ezért a közösségi média marketing célú használata mára bevett gyakorlat még a kis- és középvállalkozásoknál is. A LinkedInnel kapcsolatban azonban még mindig sok a kérdőjel. Kinek, miért, mire célszerű használni a LinkedInt, és egy kis- vagy középvállalkozás vezetőjeként érdemes lehet-e itt hirdetned?

A LinkedIn egy professzionális közösségi háló, ami kifejezetten szakembereknek készült, hogy üzleti kapcsolataikat ápolhassák és mélyíthessék. Jól jelzi ezt a személyes profilok jellege is: kedvenc videók vagy családi fotók helyett itt a felhasználók gyakorlatilag az önéletrajzukat használják adatlapként.

Egy LinkedIn profilt böngészve megtudhatod, hogy az adott felhasználó milyen munkatapasztalattal rendelkezik, mik a legerősebb szakmai képességei, kikkel dolgozott együtt a múltban, stb. Ráadásul a LinkedInen nincsenek szigorú szabályai a “bejelölésnek”, nyugodtan felveheted a kapcsolatot bárkivel, akit valamilyen üzleti szempontból érdekesnek találsz.

A specializált megközelítés miatt a Linkedin természetesen kisebb, mint az igazán elterjedt, általánosabb közösségi platformok: a Facebook 2,7 milliárd aktív felhasználójával szemben a LinkedIn-t “csak” 766 millióan használják, ebből 310 millióan aktívan. Ők viszont mind üzleti érdeklődésű, szakmai céllal jelen lévő felhasználók: vállalkozók, üzletemberek, fejvadászok, HR-esek és persze nem utolsó sorban álláskeresők.

Így ha vállalkozásod fejlesztésében gondolkodsz, vagy a közösségi háló felhasználóinak üzleti énjét szeretnéd megszólítani, a LinkedIn neked is nagyon hasznos lehet!

Linkedin kis- és középvállalkozásoknak

Először is fontos tudnod, hogy a LinkedInen kevésbé érvényesülnek a hagyományos marketingmegközelítések. Tehát a termékedet vagy szolgáltatásodat a szokásos reklámok segítségével jó eséllyel nem itt fogod tudni a leghatékonyabban eladni, bár persze vannak kivételek. Azonban több más üzleti célra kiváló platform lehet egy KKV számára:

Vállalkozásfejlesztés, üzleti kapcsolatok kialakítása: Ha új üzleti partnerekkel készülsz tárgyalni, ők jó eséllyel meg fogják nézni a LinkedIn profilodat, hogy képet kapjanak a szakmai életutadról és sikereidről. Ezért egy gondosan kitöltött LinkedIn profil nagyban növelheti a szakmai hitelességed. Ráadásul a LinkedInen üzenetet is tudsz küldeni másoknak, így üzleti kapcsolatépítésre is jól használható!

Szakmai marketing és “branding”: LinkedIn profilt nem csak magadnak, de vállalkozásodnak is létrehozhatsz. Így a LinkedIn kiválóan alkalmas márka- és közösségépítésre: egy gondosan felépített, alaposan kitöltött és folyton frissen tartott cégprofil segít összefogni a vásárlóköröd, akikkel információkat oszthatsz meg, de akár direkt üzenetben segítséget is nyújthatsz nekik.

Munkáltatói márkaépítés: Szintén fontos, hogy a vásárlókon kívül álláskeresők is gyakran használják a LinkedInt. Ahogy egy modern, otthonos iroda, úgy egy jól karbantartott LinkedIn profil is vonzó lehet azoknak, akik épp azt fontolgatják, hogy jelentkeznek egy álláshirdetésedre. Mindenképpen érdemes gondosan kitöltened tehát a cégprofilod, hogy ezzel is jelezd a potenciális jelentkezők felé, hogy komolyan vehető vállalkozást vezetsz, ahol biztosított a szakmai fejlődésük.

Versenytársak szemmel tartása: A LinkedIn erejét mások is felismerték – így valószínű, hogy a versenytársaid szintén nagy hangsúlyt fekteknek cégük LinkedIn-jelenlétére. Ez esélyt ad neked, hogy felmérd, ők hogyan kommunikálnak, milyen új projekteket adnak hírül vásárlóiknak, és akár arra is választ kaphatsz, hogy mitől sikeresek vagy éppen sikertelenek bizonyos kezdeményezéseik!

Fizetős és ingyenes marketing lehetőségek a LinkedInen

Egy KKV számára talán a legérdekesebbek az ingyenes lehetőségek. A céges profilodon például ingyen posztolhatsz a saját követőidnek, vagyis megoszthatod üzeneteid. Ez egy nagyon jó eszköz a kapcsolataid megszólítására illetve vállalkozásod “szellemi újító” (thought leader) státuszának erősítésére. Fontos viszont, hogy a mennyiség ne menjen a minőség rovására! A LinkedInen nem létfontosságú, hogy naponta többször posztolj, de elengedhetetlen, hogy minden frissítésnek legyen értéke.

Létrehozhatsz ezen kívül csoportokat is egy adott témára fókuszálva, szintén teljesen ingyen. Bár a csoportok felépítése munkaigényes dolog, ha beindult a tagok közti eszmecsere, a csoport magától nőhet tovább, ami később a vállalkozásod fontos erőforrása lehet. Természetesen az új tagokat sem a “szél fújja” a csoportodhoz: minőségi tartalmak megosztásával növelheted a létszámot.

Végül pedig emlékezzünk meg a platform egy viszonylag új funkciójáról, a Linked Events-ről, amellyel eseményeidet népszerűsítheted. Persze a vírushelyzet miatt mostanában nem jellemzőek az “élő” találkozók, de számos cég kezeli új lehetőségként, hogy online események szervezésével szólítsa meg közönségét. Egy webinar, szakmai kerekasztal, online közönségtalálkozó vagy egyéb előadás jó eszköz lehet arra, hogy aktivizáld a táborod – ebben segíthet a Linkedin események (Events) használata, amire könnyen meghívhatsz más felhasználókat és kezelheted a regisztrációkat.