Kiberbűnözésről szóló cikkeinkből már világossá válhatott, hogy a digitális bűnözés nem válogat, bármelyikünk óvatlanul áldozatul eshet.
Egy vállalkozás esetében egy feltört eszköz akár napokig tartó fennakadást okozhat a szokásos ügymenetben – de talán még ennél is rosszabb, ha észre sem vesszük, hogy meghekkelték a telefonunkat. Most megtudhatod, hogyan derítsd ki, céges eszközeidet is megcélozták-e már a rosszindulatú hackerek!
Egyre több a digitális bűntény
A kiberbűnözés fenyegetéseit már itthon sem szabad figyelmen kívül hagyni. Hazánkban is mind több a kibertérben elkövetett bűncselekmény, és a nemzetközi kártevők és hackerek számára is vadászterület a magyar nyelvű digitális világ. 2018 és 2020 között Magyarországon négyszeresére emelkedett az “információs rendszer vagy adat megsértése” néven számon tartott bűncselekmények száma, a 2021-es szám pedig még ennél is magasabb volt.
De népszerű az “Információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás” is – ide sorolhatók a vírus- és zsarolóvírus-támadások és az adathalászat is. Ez utóbbiak különösen nagy veszélyt jelentenek a vállalati rendszerekre. Eközben a digitális bűnözők által okozott károk, illetve a zsarolóvírusok készítői által követelt váltságdíjak is dinamikusan nőnek. A veszély tehát valós, a rizikó csökkentése érdekében pedig érdemes nyitva tartani a szemünket: ne nyissunk meg hivatalosnak tűnő, ám rossz magyarsággal megfogalmazott üzeneteket, ne adjuk ki személyes adatainkat, és jegyezzük meg egyszer és mindenkorra: a bank soha nem kér tőlünk telefonon vagy e-mailben bankkártya-adatokat!
Ha azonban már feltörték a telefonunkat, késő ezek miatt aggódni. Mik a gyanús jelek?
Hogyan tudd meg, feltörték-e a telefonod?
Bár a “feltörés” fogalma is megannyi technikát tarhat, egy meghekkelt telefon mindenképp furcsán viselkedik, például:
- hirtelen nagyon lelassul
- hamar lemerül, és/vagy nem hajlandó tölteni
- véletlenszerűen ki- vagy bekapcsol
- furcsa ablakok ugranak fel vagy általad nem használt appok nyílnak meg a háttérben
- felszökik az adatfogyasztás
- de akár fel is forrósodhat a telefon.
Érdemes figyelemmel lennünk arra is, ha ismeretlennek tűnő appok, vagy általunk nem elküldött üzenetek jelennek meg a telefonon; ezek is fertőzést vagy illetéktelen behatolást jelezhetnek.
Mit tehetsz, ha feltörték vállalati telefonodat?
A legfontosabb, hogy amint leleplezted a behatolást, azonnal intézkedj! Fontos, hogy munkatársaidnak is tudtára add, fertőzöttek lehetnek készülékeik, hogy ők is megtehessék a szükséges óvintézkedéseket (pl. a fontos adatok lementése). Telepíts valamilyen biztonsági appot, hogy megbizonyosodj a behatolásról, esetleg el is hárítsd azt. Törölj minden gyanús appot, üzenetet, vagy emailt, majd újból futtasd le a biztonsági szoftver protokollját.
Ha ezek után még mindig tapasztalod a problémát, gondolkodj el rajta, hogy egyszerűen le tudod-e törölni telefonod teljes tartalmát, és visszaállítani annak gyári állapotát. Ezt persze könnyű mondani: megannyi fontos céges adat, de akár személyes fotó és egyéb adat lehet a telefonodon, amik így örökre elveszhetnek. Ha biztonsági másolatot készítenél, kérd a szolgáltatód vagy más profi segítségét, hiszen elképzelhető, hogy így a kártevőt is továbbadod más készülékekre!
Fontos továbbá, hogy minél gyorsabban ellenőrizd, nem törték-e fel az e-mail fiókod, és változtasd meg a legfontosabb jelszavaidat! Általában is igaz, most is elmondjuk: érdemes jelszókezelőt használni, így véletlenül sem történhet meg, hogy több helyen ugyanazt a könnyen megjegyezhető jelszót használod, ami jelentősen megnöveli adataid sérülékenységét. És persze a legfontosabb: az, hogy eddig nem történt meg a baj, nem jelenti, hogy nem is fog. Légy résen, és beszélj munkatársaiddal is a rájuk leselkedő kiberveszélyekről, hogy ne érje őket felkészületlenül egy esetleges támadás vagy fertőzés!